سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع پارچه و موارد استفاده آن ها

شناخت انواع پارچه جهت دوخت لباس، شست و شوی انواع آن و بسیاری موارد دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر مخصوصاً در صورتی صادق است که یک تکه پارچه زیبا داشته باشید و بخواهید به درستی از آن مراقبت کنید، بنابراین ماندگاری بیشتری دارد. شناخت جنس پارچه به شما کمک میکند به درستی از آن استفاده و مراقبت کنید. به عنوان مثال، محتوای الیاف در یک پارچه بر نحوه تمیز کردن لباس کاملاً متفاوت از محتوای الیاف پارچه دیگر تأثیر می گذارد.

انواع مختلف پارچه

 اول، "پارچه" ماده ای است که از درهم تنیدگی الیاف به یکدیگر ساخته می شود. به طور کلی، یک پارچه به نام کاربر فیبر برای تولید آن نامگذاری می شود. در برخی از پارچه ها از ترکیبی از الیاف استفاده میشود. سپس پارچه بسته به الیاف (های) مورد استفاده، الگوی و بافت آن و فرآیند تولید اجرا شده نامگذاری می شود. در برخی پارچه ها نیز اینکه از کجا سرچشمه گرفته اند حائز اهمیت است.

بر این اساس، در واقع دو دسته از دسته بندی ها وجود دارد که ابتدا انواع پارچه را از هم جدا می کنند: الیاف مورد استفاده (طبیعی در مقابل مصنوعی) و فرآیندهای تولید (بافته شده در مقابل بافتنی).

طبیعی در مقابل مصنوعی

اولین جزئیات متفاوت با پارچه ها بستگی به نوع الیاف مورد استفاده دارد. دو نوع وجود دارد: طبیعی و مصنوعی. الیاف طبیعی از گیاهان و حیوانات به دست می آیند. به عنوان مثال، پنبه از گیاهان به دست می آید در حالی که ابریشم از کرم ابریشم به دست می آید. از طرف دیگر الیاف مصنوعی با مواد مصنوعی به دست انسان ها ساخته میشود.

1. ابریشمی

پارچه ابریشمی پارچه ای شفاف، سبک و ساده است که از نخ تابیده شده ساخته شده است که حس کمی خشن به آن می دهد. نخ معمولا از ابریشم، نایلون، پلی استر یا ابریشم مصنوعی ساخته می شود.

پارچه ابریشمی را می توان به راحتی رنگ کرد و معمولاً در روسری ها، بلوزها و لباس ها از جمله لباس عروس و لباس مجلسی به دلیل جنس سبک و روان آن دیده می شود.

2. پنبه

پنبه که به عنوان محبوب ترین ماده در جهان شناخته می شود، یک پارچه طبیعی سبک و نرم است. فیبر کرکی از دانه‌های گیاه پنبه در فرآیندی به نام پاک‌کن استخراج می‌شود. سپس الیاف را به صورت پارچه می‌چرخانند، جایی که می‌توان آن را بافته یا بافت.

این پارچه به دلیل راحتی، تطبیق پذیری و دوام آن مورد ستایش قرار گرفته است. ضد حساسیت است و به خوبی تنفس می کند، اگرچه به سرعت خشک نمی شود. پنبه را می توان تقریباً در هر نوع لباسی یافت: پیراهن، لباس، لباس زیر. با این حال، می تواند چروک و کوچک شود.

3. کرپ

کرپ یک پارچه ساده و پیچ خورده سبک وزن با سطحی ناهموار است که چروک نمی شود. اغلب از پنبه، ابریشم، پشم یا الیاف مصنوعی ساخته می‌شود که آن را به یک پارچه همه کاره تبدیل می‌کند. به همین دلیل، کرپ معمولاً به نام فیبر آن نامیده می شود. به عنوان مثال، ابریشم کرپ یا ابریشم کرپ.

کرپ اغلب در کت و شلوار و لباس دوزی استفاده می شود زیرا نرم، راحت و کار کردن با آن آسان است. به عنوان مثال، ژرژت نوعی پارچه کرپ است که اغلب در لباس های طراحان استفاده می شود. کرپ در بلوز، شلوار، روسری، پیراهن و دامن نیز استفاده می شود.

4. جین

نوع دیگر پارچه جین است. جین یک پارچه جناغی پنبه‌ای بافته شده است که از نخ درهم تنیده پنبه‌ای و نخ سفید پنبه‌ای ساخته شده است. اغلب به دلیل بافت زنده، استحکام، دوام و راحتی آن شناخته می شود.

جین بیشتر با نیلی برای ایجاد شلوار جین آبی رنگ می شود، اما برای کت و لباس نیز استفاده می شود.

7. لینن

این پارچه قوی و سبک که از الیاف طبیعی ساخته شده است، از گیاه کتان می آید که از پنبه قوی تر است. رشته های لینن به نخ ریسیده می شوند و سپس با الیاف دیگر مخلوط می شوند.

لینن، خنک، صاف و بادوام است. قابل شستشو در ماشین لباسشویی است، اما نیاز به اتوی منظم دارد، زیرا به راحتی چروک می شود. اگرچه می توان از آن در لباس ها، از جمله کت و شلوار، کت، لباس، بلوز و شلوار استفاده کرد، اما بیشتر در پارچه های پارچه ای، رومیزی، ملحفه ها، دستمال ها و حوله ها استفاده می شود.